قابلمه سوخته خود را به راحتی جرم گیری کنی

گیر آپ بوستر موبایل یک ماهه
۶ اسفند ۱۴۰۲
کانکس چیست و چه استفاده و کاربردهایی دارد؟
۸ اسفند ۱۴۰۲
تمیز کرددن ظروف سوخته

تمیز کرددن ظروف سوخته

روشهای تمیز کردن قابلمه سوخته

 

تمیز کرددن ظروف سوخته

 

شاید شما هم این جمله را شنیده اید: یادم رفته است زیر قابلمه را خاموش کنم و غذا سوخته است! تمیز کردن قابلمه سوخته و برق انداختن آن یکی از دردسرهای خانم های خانه دار است.
استفاده صحیح از قابلمه ها و سایر لوازم آشپزخانه ( مانند جرم گیری ماشین ظرفشویی ) باعث بیشتر شدن عمر آن ها می شود و تمیز کردن قابلمه سوخته یکی از نکات مهم در حفظ وسایل آشپزخانه است. آگاهی از نکاتی مانند نحوه و مدت زمان خیس کردن آن ها و روش های رفع سوختگی مهم است. در این مطلب قصد داریم شما را با نحوه تمیز کردن قابلمه سوخته آشنا کنیم و می توانید با کمک روش های زیر به راحتی قابلمه و تابه های خود را مانند روز اول برق بیاندازید و سفید کنید.

نحوه تمیز کردن قابلمه سوخته :

برای تمیز کردن یک قابلمه سوخته و کندن غذای چسبده به ته قابلمه هرگز از قاشق فلزی استفاده نکنید. این کار تنها به وسایل شما صدمه می زند و ته آن خراش به وجود می آورد.
گاهی اوقات شدت سوختگی قابلمه بسیار زیاد است و با شستن سیاهی آن رفع نمی شود. برای تمیز کردن قابلمه سوخته روی غذای سوخته جوش شیرین (به مقدار زیاد) بریزید و با اضافه کردن آب اجازه دهید خیس شود. چند ساعتی قابلمه را به حال خود رها کنید و سپس آن را توسط اسکاچ یا سیم ظرفشویی بشویید.

تمیز کردن قابلمه سوخته

قابلمه را با اندکی آب پر کنید تا سطح غذای سوخته را در بر گیرد. کمی مایع ظرفشویی به آن اضافه کنید و یک دستمال روغن گیر داخل آب بگذارید تا شناور شود. یک ساعت صبر کنید و سپس قابلمه را بشورید.
اگر از قابلمه تفلون استفاده می کنید و غذای داخل آن سوخته است اندکی سرکه و آب جوش را با هم ترکیب کنید و اجازه دهید تا ۲ ساعت داخل قابلمه بماند. سپس آن را تمیز کنید. برای این که غذا در قابلمه تفلون نسوزد کافی است به هنگام پختن کمی به آن آب لیمو اضافه کنید.
یکی دیگر از راه های تمیز کردن قابلمه سوخته استفاده از ترکیب جوش شیرین و نصف استکان آب است. بعد از ریختن آن ها داخل قابلمه به مدت ۱۰ دقیقه آن را روی گاز بجوشانید.
ظروف و قابلمه های رویی به مرور زمان سیاه می شوند. برای سفید کردن قابلمه های رویی و تمیز کردن سوختگی غذا از آن ها اندکی نمک و آب لیمو را با آب ترکیب کنید و به مدت ۱۵ دقیقه روی گاز بجوشانید. سپس به کمک مایع ظرفشویی قابلمه را بشویید.
زمانی که می خواهید حبوبات بپزید برای جلوگیری از ته گرفتن قابلمه و سوختن آن ها کافی است مقداری سرکه یا آب لیمو به آن اضافه کنید تا علاوه بر سفید نگه داشتن ظرف، طعم حبوبات خوشمزه تر شود.
گاهی اوقات قابلمه و ماهیتابه لک می افتند که برای پاک کردن آن می توانید مقداری ریواس یا پوست سیب را داخل آن ها بپزید.
ترکیب آب، تمیز کننده و جوشاندن آن ها باعث می شود لکه های قابلمه و ماهیتابه های زرد از بین برود.
سرکه جزو مواد طبیعی با خاصیت اسیدی است. یک فنجان سرکه سفید را داخل قابلمه بریزید. سپس قابلمه را تا جایی پر از آب کنید که قسمت های سوخته را در بر گیرد.
قابلمه را روی گاز با حرارت ملایم بجوشانید. حواستان باشد درب قابلمه را نگذارید و مدت زمانی را صبر کنید تا سرکه بجوشد. اگر دقت کنید متوجه می شوید ظرف به تدریج تمیز می شود. با خاموش کردن گاز، اجازه دهید قابلمه سرد شود.
ترکیب جوش شیرین با سرکه داغ یک تمیزکننده قدرتمند به وجود می آورد. پس از سرد شدن قابلمه ۲ قاشق غذاخوری جوش شیرین به سرکه اضافه کنید به نحوی که مناطق سوخته را بپوشاند. اجازه دهید تا ۳۰ دقیقه جوش شیرین روی سوختگی بماند.
این احتمال وجود دارد که به هنگام اضافه کردن جوش شیرین به سرکه مقدار زیادی گاز به وجود آید. برای این که جلوی سر ریز شدن گاز جوش شیرین را در قابلمه های کوچک بگیرید، پیش از افزودن جوش شیرین به قابلمه نصف تا سه چهارم سرکه روی آن بریزید.
بعد از سپری شدن ۳۰ دقیقه قابلمه را به کمک اسکاچ تمیز کنید. اگر بعضی از لکه ها هنوز پاک نمی شوند تقریبا ۵ قاشق غذاخوری روی آن ها جوش شیرین بپاشید و دو مرتبه قابلمه را بشویید. اگر لازم بود مرحله جوشاندن سرکه را دوباره انجام دهید.
مایع ظرفشویی و آب ترکیب خوب دیگری برای تمیز کردن قابل سوخته است. قابلمه را ابتدا سرد و فورا آن را با آب پر کنید. آب باعث می شود تمیز کردن سوختگی ساده تر شود. حتما تمامی بخش های سوختگی را آب بپوشاند.
سپس با توجه به اندازه قابلمه چند قطره مایع ظرفشویی به آن اضافه کنید (دو تا ۳ قطره برای انواع کوچک و ۴ تا ۵ قطره برای قابلمه های بزرگتر) و با هم زدن این محلول اجازه دهید تا مایع تمامی بخش های قابلمه را در بر گیرد.
قابلمه را تا صبح به همین حالت رها کنید. اگر وقت زیادی ندارید، اجازه دهید حداقل یک ساعت سپری شود. مدت زمان بیشتر به معنای جذب بیشتر غذای سوخته و پاک شدن ساده تر قابلمه سوخته است.

تمیز کزدن قابلمه سوخته

سپس توسط اسکاچ مواد غذایی سوخته را تمیز کنید. اگر مواد غذایی به طور کامل پاک نشدند دوباره قابلمه را از آب پر و این مرحله را تکرار کنید.
در مواردی که میزان سوختگی قابلمه کم است می توانید از سیب زمینی استفاده کنید. اندکی نمک ته قابلمه سوخته بریزید و یک سیب زمینی خام را روی آن بکشید. سپس آن را با آب بشویید و توسط دستمال کاغذی خشک کنید.
مقداری روغن مایع داخل قابلمه بریزید و توسط دستمال کاغذی در تمامی بخش ها آن را پخش کنید. قابلمه را روی گاز قرار دهید و با شعله ملایم تا ۳۰ دقیقه حرارت دهید تا روغن به خوبی در ظرف غوطه ور شود و در سوختگی نفوذ کند. بعد از آن قابلمه را از روی گاز بردارید و راحت تمیز کنید.

منبع : سایت کفساب باشی